2017. gada sezonā Ruckas mākslas rezidenču centrā gaidām viesos sešus Ziemeļu – Baltijas mobilitātes programmas „Kultūra” stipendiātus – māksliniekus Ulvi Haagensen (Igaunija/ Austrālija), Zane Cērpiņa (Norvēģija/ Latvija) un Stahl Stenslie (Norvēģija), Anna Sörensen (Zviedrija) un Daniel Rydh (Zviedrija), Valentyn Odnoviun (Lietuva/ Ukraina) divu mēnešu garā rezidencē.
Ulvi Haagensen (Igaunija/Austrālija)
Ulvi Haagensen plāno pievērsties tādai ikdienā pienācīgi nenovērtētai nodarbei kā tīrīšana. Viņa pētīs, kā mēs ikdienā tīrām un kā tīrīšana ietekmē mūs. Darba mērķis ir novērot, kādas kustības mēs veicam, kad slaukām, mazgājam un beržam, fiksēt tās zīmējumos, fotogrāfijās un video, lai gala rezultātā atklātu tīrīšanas „horeogrāfiju”. Katrs mēs kustamies atšķirīgi un līdz ar to, tīrot veidojas katram raksturīga unikāla „deja”. Māksliniece dzimusi 1964. gadā Austrālijā, ieguvusi izglītību vizuālajā mākslā Sidnejā, izstādēs piedalās kopš 1990. gada. Šobrīd māksliniece dzīvo un strādā Tallinā. Viņas darbi apdzīvo pelēko zonu starp zīmējumu, skulptūru un ilūziju, pievēršoties ikdienas un mājas dzīves tēmām. Māksliniecei bijušas neskaitāmas personālizstādes un viņas darbi izstādīti Austrālijā, Igaunijā, Korejā, Ungārijā, Latvijā, Lietuvā, Krievijā un Zviedrijā.
Foto – Skats no zīmēšanas performances “Apkopēja”, Ronneby Kulturcentrum Konsthall, Zviedrija, 2015. Vairāk par mākslinieci – http://ulvihaagensen.weebly.com/
Zane Cērpiņa ( Latvija/ Norvēģija) un Stahl Stenslie (Norvēģija)
Mākslinieki Zane Cērpiņa un Stahl Stenslie izstrādās projektu “Antropocēnā laikmeta pavārgrāmata – ēdieni izdzīvošanai nākotnē”. Šis ir pētniecisks starpdisciplinārās mākslas projekts, kas izskata alternatīvas ēdiena ieguves iespējas nākotnē. Kā pabarosim mūsu planētu, kad iedzīvotāju skaits gadsimta vidū sasniegs 10 miljardus? Projekts pēta visinovatīvākās un spekulatīvākās idejas par jauniem pārtikas iegūšanas veidiem mākslas, dizaina, zinātnes un tehnoloģijas nozarēs. Kopā ar māksliniekiem un publiku projekta autori izgudros jaunas receptes izdzīvošanai tumšajās ekoloģiskajās katastrofās, kas gaidāmas nākotnē. Caur publiskiem ēdienu eksperimentiem, ēdienu performancēm un diskusiju vakariem, tiks meklētas atbildes par to, kā mainīsies ēšanas tradīcijas nākotnē gan vietējā, gan globālā mērogā. Projekta kulminācija būs antropocēnā laikmeta dzīres Cēsu ordeņpils dārzā, kuru laikā apmeklētāji būs aicināti piedalīties pasaulē pēdējā pūķa cepšanā un ēšanā. Projekta mājas lapa www.anthropocenecookbook.wordpress.com
Zane Cērpiņa darbojas jauno mediju mākslas jomā, pievēršoties tādām tēmām kā antropocēna laikmets, izpratne par vides problēmām, ekoloģijas kritika un interaktīvās tehnoloģijas. Studējusi mākslu un tehnoloģijas Olborgas Universitātē Dānijā. Šobrīd strādā kā radošā menedžere PNEK (Production Network for Electronic Art), kā arī redaktore un māksliniece žurnālam „EE Experimental Emerging Art Norway”. Ar saviem darbiem Zane ir piedalījusies tādos starptautiskos pasākumos kā ISEA (Kanāda, Hong Konga), „Tumšā ekoloģija” (Dark Ecology) (Norvēģija, Krievija), „STRAND Mākslas un arhitektūras konference” (Serbija), „Ķermeņa tematikas konference „(Bodily Matters Conference) (Lielbritānija) un citās. 2016. gadā Zane izstrādāja darbu mākslas rezidenču programā V2_ Institute for Unstable Media, Nīderlandē. Lasiet vairāk par mākslinieci – www.bezane.net
Stahl Stenslie ir mākslinieks, kurators un pētnieks, kurš specializējies eksperimentālo mediju mākslā un interaktīvajās pieredzēs. Viņa darbi izaicina ierastos pasaules skatījumus un uzdod jautājumus, no kuriem mēs cenšamies izvairīties, vai arī, kuru atbildes ir meklējamas tikai eksistences ēnas pusē. Darbus raksturo atslēgas vārdi – somaestētika, jaunie mediji (unstable media), robežu pārkāpšana mākslā un pārdabiskais. Ieguvis doktora grādu Arhitektūras un dizaina skolā Oslo „Touch and Technologies” jomā. Strādā par pasniedzēju Olborgas universitātes Mākslas un Tehnoloģijas nodaļā. Izstādījies un lasījis lekcijas nozīmīgākajos starptautiskajos pasākumos – ISEA (Japānā), DEAF (Nīderlandē), Ars Electronica (Austrijā), SIGGRAPH (ASV). Mākslinieks pārstāvējis Norvēģiju Ichiharas mākslas biennālē Japānā (2014), 5. Stambulas mākslas biennālē, kā arī piedalījies sestās kiberkonferences organizēšanā. Uzziniet vairāk par mākslinieku – www.stenslie.net
Daniel Rydh un Anna Sörenson (Zviedrija)
Daniel Rydh (Zviedrija) un Anna Sörenson (Zviedrija) veido vides instalācijas, kuru centrā atrodas daba un arhitektūra. Tās ir gan īslaicīgas instalācijas dabā, piem., projekts ”Environmental Ephemerals”, gan arī paliekošas instalācijas publiskajā telpā. Rezidences laikā mākslinieki turpinās strādāt pie vides instalāciju projekta “Environmental Ephemerals”. Veidojot instalācijas vidē, mākslinieki pielieto estētiskās antropoloģijas metodi, lai izpētītu konkrētas vietas raksturīgākās iezīmes. Gala rezultātā top abstrakts stāsts, kurā atspoguļojas gan vietas vēsture, gan notikumu daudz slāņainībā. Centrālo vietu darbos ieņem video.
Mākslinieki strādā kopā kopš 2014.gada Daniel Rydh studējis vizuālo mākslu Utrehtas mākslas augstskolā Nīderlandē un pedagoģiju Ūmeo universitātē Zviedrijā. Anna Sörenson studējusi Ūmeo Mākslas akadēmijā Zviedrijā un kā Fulbraitas stipendiāte ieguvusi maģistra grādu Prata institutā Ņujorkā, vienu gadu studējusi performanču mākslu Briselē, Beļģijā. D.Rydh un A.Sörenson ir viesojušies Bains Connective mākslas rezidencē Briselē, Laboratory Spokane mākslas rezidencē ASV un Tjørnuvik mākslinieku mājā Faroe salās. Darbi izstādīti Briselē un ASV – Spokanā, Ņujorkā un Losandželosā. 2017. gada janvārī darbi apskatāmi Ed. Varie galerijā Losandželosā, februārī – Ziemeļu mājā Fēru salās. Vairāk – http://danielrydh.com/ un http://annasorenson.se/.
Foto – vides instalācija “Unspecified Floating Object” no 2,second location, Tjørnuvik, 2016
Valentyn Odnoviun (Lietuva/Ukraina)
Valentyn Onoviun vienu rezidences mēnesi Ruckā jau aizvadīja oktobrī. Viņš turpinās pagājušā gadā aizsākto projektu. Cēsīs mākslinieka uzmanību piesaistīja ēka, kurā savulaik atradies īslaicīgās aizturēšanas izolators. Radusies projekta iecere radīt par šo vietu fotogrāfijas, kas būtu vienlaicīgi gan dokumentālas, gan subjektīvas. Tādas fotogrāfijas, kas iemiesotu reālu notikumu, priekšmetu, atmiņu nospiedumus un rosinātu par šiem notikumiem domāt plašāk, tādējādi norādot, cik būtisks ir konteksts vēsturisko notikumu atmiņas (personīgās un kolektīvās) veidošanās procesā.
Valentyn Odnoviun ir fotogrāfs no Ukrainas, kurš pēdējos gadus dzīvo un strādā Viļņā. Viņš beidzis Viļņas Mākslas akadēmijas maģistratūru Fotogrāfijas un mediju mākslas nodaļā. Ar fotogrāfiju nodarbojas kopš 2004. gada, laika posmā no 2009. līdz 2015. gadam bijušas 16 personālizstādes Eiropā un Amerikā, kā arī piedalījies 15 grupu izstādēs dažādās pasaules vietās. Ieguvis pirmo vietu Lietuvas mākslas fotogrāfu savienības rīkotajā konkursā „Labākais jaunais Lietuvas fotogrāfs 2016”. Atbalstījis ar saviem fotoprojektiem ar vēzi slimos bērnus Ukrainā, kā arī veido bezmaksas fotoskolu bez vecākiem palikušajiem bērniem Lietuvā. Vairāk par mākslinieka fotoprojektiem var skatīt http://www.odnoviun.com/.
Foto – Uzrauga actiņa kameras durvīs bijušajā VDK īslaicīgās aizturēšanas izolatorā Cēsīs. 2016, krāsu fotogrāfija (60 x 73 cm)